ר׳ יוסף קאָלאָווער איז געווען באַרימט מיט זײַן למדות און צדקות, און מ׳האָט אים אָפֿט אָנגעבאָטן אַ רבנות־שטעלע אין די דערבײַיִקע שטעטלעך. דאָס שכונותדיקע און מיוחסדיקע שטעטל ברעזשאַן, איז שטאַרקער פֿון אַלע אַנדערע צוגעשטאַנען צו ר׳ יוסף צו ווערן זייער רבֿ. אויך זײַן ווײַב איז דאָס מאָל צוגעשטאַנען און געפֿאָדערט, ער זאָל אָננעמען דאָס רבנות. ר׳ יוסף איז אָבער פֿאַרבליבן פֿאַרעקשנט און באין אופֿן ניט געוואָלט ווערן אַ רבֿ.
איין מאָל האָט זײַן ווײַב גאָר שטאַרק צוגעשטאַנען, ער זאָל אָננעמען דעם כּתבֿ־רבנות אין ברעזשאַן. „ווייסטו וואָס, אויב דו וועסט מיר קויפֿן אַן אתרוג, אַ מהודרל, וועל איך מרוצה ווערן צו זײַן דער ברעזשאַנער רבֿ‟, האָט ער איר געזאָגט. די רביצין איז אַוועקגעפֿאָרן אין דער גרויסער שטאָט און אים געבראַכט אַן אתרוג, אַן אַנטיק, איז דאָס גאַנצע שטעטל געקומען אים באַקוקן און באַטאַפּן ביז ער איז געוואָרן שוואַרץ און באַפֿלעקט. קיין ברכה האָט מען איבער אים ניט מער געקענט מאַכן.
„זע‟ האָט ר׳ יוסף געזאָגט צו זײַן ווײַב — „דער שענסטער אתרוג ווערט אויס הדר, ווען ער פֿאַלט אַרײַן אין קהלישע הענט‟.
דער ריזשינער רבי פֿלעגט זאָגן, אַז די סוכּה איז אַ רמז אויפֿן גלות. דער דין, אַז דער סכך טאָר נישט זײַן באַהאָפֿטן צו דער ערד איז מרמז אויף דער ייִדישער באָדנלאָזיקייט. דער דין, אַז אַפֿילו ווען מע קען נישט דעם קאָפּ אויפֿהייבן אין סוכּה, איז ער נאָך אַלץ אַ סוכּה און געגליכן צום גלות, וווּ דער ייִד איז תּמיד גענייט צו גיין מיטן קאָפּ אַראָפּגעלאָזן. דער דין, אַז דער ייִד מוז אַליין בויען די סוכּה איז מרמז אויפֿן גלות, וווּ דער ייִד דאַרף תּמיד בויען זײַן לעבן און קיין מאָל נישט געניסן דערפֿון וואָס אַנדערע האָבן געבויט פֿאַר אים.
זיצט אַ ייִד שׂימחת־תּורה און מאַכט אַזוי צום עולם:
„אוי, ייִדן! ווייסט איר וועמען כ׳בין איצט מקנא? שלמה־המלך! אָבער ניט אויף זײַן חכמה און ניט אויף זײַן עשירות בין איך אים מקנא, נאָר אויף זײַן ׳כּוס של ברכה׳! שטעלט אײַך פֿאָר, אַז שלמה האָט, לויטן דין געמוזט געבן פֿון דעם ׳כּוס של ברכה׳ נאָכן בענטשן פֿאַרזוכן צו אַלע זײַנע טויזנט ווײַבער און ערשט דעמאָלט האָט ער באַדאַרפֿט אַליין אויסטרינקען דעם ׳רובֿ׳ דערפֿון. פֿאַרשטייט איר שוין, וואָס פֿאַראַ גוואַלדיקער כּוס ווײַן דאָס איז געווען? אוי, ייִדן, ווען איך האָב איצט אָט יענעם כּוס ווײַן!‟
The Yiddish Daily Forward welcomes reader comments in order to promote thoughtful discussion on issues of importance to the Jewish community. In the interest of maintaining a civil forum, The Yiddish Daily Forwardrequires that all commenters be appropriately respectful toward our writers, other commenters and the subjects of the articles. Vigorous debate and reasoned critique are welcome; name-calling and personal invective are not. While we generally do not seek to edit or actively moderate comments, our spam filter prevents most links and certain key words from being posted and The Yiddish Daily Forward reserves the right to remove comments for any reason.